Anak Sembelit Teruk Sehingga Berdarah, Salah Susu Formula?

05:12:00
Sembelit jarang terjadi kepada bayi yang menyusu badan sepenuhnya tetapi kerap terjadi kepada anak yang minum susu formula. Kandungan serat didalam susu ibu sangat cukup untuk memastikan anak tidak sembelit.

Masalah anak sembelit adalah perkara biasa kerana sistem perkumuhan mereka belum cukup sempurna lagi. Saya juga mempunyai pengalaman dengan dua orang anak yang dulunya sangat kerap sembelit. Kadang-kadang saya buntu tak tahu apa nak buat lagi.Rupanya masalah saya ini dihadapi oleh ramai ibu. Jom kita tengok klip video ini.




Anak saya pernah sembelit sampai berdarah semasa membuang air besar. Kesian sangat apabila melihat anak meraung kesakitan akibat najis keras. Saya pernah juga berikan buah-buahan seperti betik untuk membantu mengurangkan sembelit tetapi ianya tidak berkesan. Malah anak semakin tidak berselera makan dan ini mengakibatkan sembelitnya semakin teruk.

Anak saya juga akan sembelit jika bertukar susu formula. Selepas diteliti kenapa masalah sembelit teruk ini terjadi, rupanya kandungan zat besi di dalam susu formula tidak sama. Semakin tinggi kandungan susu formula, semakin tinggi kebarangkalian untuk sembelit. Tetapi, tidak semua kanak-kanak sembelit dengan kehadiran zat besi yang tinggi ini. Ada yang masih dapat membuang air besar dengan normal dan semua ini bergantung kepada sistem badan anak itu sendiri.

Salah satu usaha saya untuk mengelakkan anak sembelit teruk, saya kurangkan memberi makanan yang menyebabkan sembelit seperti :

1) Ais krim

2) Kerepek

3) Nasi keras

4) Makanan yang bergoreng

5) Daging merah


Antara cara yang saya gunakan untuk atasi sembelit teruk pada anak ialah dengan berikan mereka makan labu. Labu tersebut saya rebus dan lenyek2 untuk dimakan dimakan dengan nasi. Alhamdulillah anak saya memang suka makan labu mungkin kerana rasanya yang manis.

Selain daripada berikan anak saya makan labu sebagai cara mengatasi masalah sembelit teruk pada mereka, saya juga berikan anak minum Meal Shakes Shaklee. Ramai ibu yang tidak tahu bahawa Meal Shakes Shaklee sangat elok untuk atasi sembelit teruk anak.

Saya sebenarnya tidak mempercayai sangat vitamin untuk anak ini, tetapi setelah saya cuba memang nampak sangat keberkesanannya. Anak saya memang TIDAK SEMBELIT TERUK lagi. Syukur......

Walaupun anak saya tidak lagi sembelit teruk sehingga berdarah, saya tetap berikan mereka Meal Shakes yang dicampur ke dalam susu kerana Meal Shakes Shaklee bukan sahaja bagus untuk sistem perkumuhan tetapi ia adalah multivitamin yang terbaik untuk kanak-kanak.

Nak Anak Pandai Sehingga Selalu Dapat Nombor 1? (klik SINI)

Sekarang saya sangat senang hati kerana tidak perlu risau akan masalah sembelit teruk sehingga berdarah pada anak. Saya tetap konsisten kan dengan cara atasi sembelit yang saya kongsikan di atas dan sentiasa berharap supaya anak saya tidak sembelit teruk lagi.

Nak Tahu Petua Atasi Anak Sembelit Teruk? (klik SINI)

Sekiranya anda mempunyai pengalaman anak sembelit teruk sehingga berdarah, boleh lah ikut cara mengatasi sembelit yang saya kongsikan di atas. Jikalau berminat untuk tahu dengan lebih lanjut mengenai Meal Shakes Shaklee, boleh hubungi saya pada nombor di bawah.

Nad
Call/sms/whatsapps 019-2639545
prop2102@gmail.com

No comments:

Powered by Blogger.