CARA MENGATASI ANEMIA KETIKA HAMIL SUPAYA TAK PENGSAN SEMASA KERJA

16:06:00

Sekiranya anda mudah letih sewaktu hamil, tidak boleh berdiri lama dan wajah juga kelihatan pucat, ini bermakna anda mungkin mengalami anemia atau kurang darah. Wanita hamil memerlukan kandungan hemoglobin dalam darah mencukupi iaitu sekurang-kurangnya 11.0 g% mengikut kadar yang ditetapkan.

Jika ibu mengalami enemia, ini bermakna kandungan hemoglobin ibu telah kurang daripada 11.0% dan ini boleh menjejaskan bayi dalam kandungan. Ibu yang ingin hamil perlu mengambil berat masalah ini. Jangan biarkan sehingga anda terpaksa pengsan di tempat kerja.


Antara kesan kepada ibu yang anemia ialah :

1) Mudah letih, tidak bertenaga, tidak ceria dan kerap ingin duduk daripada berdiri.

2) Kerap dijangkiti penyakit seperti kencing kotor, demam dan selsema.

3) Kegagalan jantung akibat kekurangan oksigen yang dibawa oleh hemoglobin. Ini menyebabkan jantung terpaksa bekerja lebih kuat. Keadaan ini boleh meragut nyawa ibu.

4) Uri lekang dan boleh menyebabkan turun darah dengan banyak.

5) Bayi mungkin mengalami masalah terencat kerana ibu mengalami masalah anemia teruk.


Langkah pencegahan yang boleh diambil ialah :

1) Pastikan ibu mengambil makanan yang berzat

2) Jarakkan kehamilan

3) Kerap datang ke klinik ibu mengandung untuk pemeriksaan lebih rapi dan teliti terutama ibu yang telah melahirkan ramai anak

4) Mengamalkan vitamin untuk membantu tambah darah.

Ibu-ibu jangan risau kerana masalah ini boleh dirawat. Jom tengok video ini bagaimana Puan Aya berusaha untuk menaikkan HB beliau semasa hamil..



Nampaknya Puan Aya mengamalkan SET HAMIL SHAKLEE. Patutlah Hb beliau semakin baik dan tak perlu nak masuk wad lagi. Adakah anda juga mengalami masalah seperti beliau? Boleh hubungi saya untuk dapatkan nasihat yang lebih lanjut mengenai kehamilan sihat anda.

Nad
call/sms/whatsapps 019-2639545
prop2102@gmail.com

No comments:

Powered by Blogger.