BERPUASA MENGURANGKAN SUSU IBU?????


Ramai ibu-ibu akan merungut mengalami masalah kekurangan susu semasa sedang berpuasa.Mereka sering mengaitkan faktor utama ialah jumlah makanan yang dimakan oleh ibu. Walaupun penghasilan susu bergantung kepada pemakanan ibu, tetapi faktor rangsangan hisapan pada payudara lebih penting untuk menambahkan penghasilan susu ibu. 

Semakin banyak dan semakin kerap rangsangan diberikan, semakin banyak susu akan dihasilkan. Masalah tidak cukup susu ini berlaku bukanlah semestinya disebabkan ibu-ibu ini tidak mendapat makanan yang cukup tetapi kerana bayi kurang menghisap payudara ibu atau payudara tidak diperah.

Pada umumya,pemakanan ibu tidak mempengaruhi kualiti dan kuantiti susu ibu, kecuali sekiranya ibu mengalami kekurangan zat makanan yang teruk atau malnutrisi. Dalam keadaan kekurangan zat makanan, susu akan dihasilkan daripada zat yang disimpan dalam badan ibu. Walaupun jumlah susu yang dihasilkan, lemak dan vitamin akan berkurangan, kualiti susu daripada segi perlindungan penyakit masih lagi dalam keadaan baik.

Jika anda telah mengamalkan pemakanan yang seimbang dan kadar hisapan bayi juga baik, insyaAllah tiada lagi masalah kekurangan susu semasa berpuasa. Jika anda mengalami masalah penyusuan juga semasa berpuasa, saya cadangkan anda mengambil produk Shaklee iaitu SET TRIPLE M  di mana ia akan membantu untuk sesi penyusuan anda semasa berpuasa. Hubungi saya untuk mendapat sebarang konsultasi mengenai masalah penyusuan anda.


==============================================================
NAD
call/sms/whatsapp 019-2639545
prop2102@gmail.com
fanpage:sayangvitamin

No comments:

Powered by Blogger.