SPEKULASI MINUM SOYA SEMASA HAMIL MENYEBABKAN KULIT ANAK SENSITIF

13:08:00
Kebanyakan ibu hamil inginkan anak yang berkulit putih dan gebu. Jadi, antara inisiatif yang ibu-ibu selalu buat ialah minum SUSU SOYA sama ada dibuat sendiri di rumah atau hanya beli susu soya kotak.



Terdapat banyak spekulasi yang mengatakan bahawa minum susu soya memang akan membuatkan kulit anak putih gebu tetapi kulit akan menjadi lebih sensitif. Sensitif itu bermaksud kulit bayi mudah mendapat ruam. ekzema. gatal-gatal dan berkudis.

Saya sebenarnya bukanlah penggemar soya dan semasa hamil anak pertama dan kedua, saya hanya minum sekali sekala jika suami membelinya. Jika tidak, ia bukanlah pilihan utama saya setiap hari ditambah pula susu soya kotak yang dijual agak manis.

Ada juga yang mengakui memang susu soya boleh membuatkan kulit anak mudah sensitif. Bagi saya ini mungkin disebabkan kacang soya sekarang yang telah diubah genetiknya atau dipanggil GENETICALLY MODIFIED (GMO). Kacang soya yang telah di GMO ini mungkin telah ditambah hormon tumbesaran supaya lebih cepat membesar dan lebih banyak dapat dihasilkan.


Kesan daripada GMO inilah yang menyebabkan kulit anak menjadi sensitif walaupun putih dan gebu. Disebabkan itu, untuk kehamilan ketiga ini saya tetap tidak menjadikan susu soya kotak atau home made sebagai pilihan utama. Tetapi, saya mengamalkan ESP Shaklee Non GMO yang sememangnya sangat membantu saya memberikan tenaga berpanjangan sehari.

Untuk kali ini saya memilih untuk minum susu soya bukan kerana inginkan anak berkulit putih gebu tetapi susu soya ESP Shaklee ini memang saya amalkan semasa menyusukan anak kedua dan saya ingin meneruskannya semasa hamil.

Efek yang saya terpaksa terima sekarang ialah HB saya menten tinggi sehingga pernah mencecah 13.4. Selain itu, selera makan saya dapat juga dikawal dan berat saya tidak naik terlalu banyak dan masih berada di aras yang ditetapkan.

Oleh itu, ibu hamil sekalian..jom kita amalkan susu soya ESP Shaklee ini semasa hamil. InsyaALLAH ia memang sangat membantu proses tumbesaran baby di samping tidak perlu risaukan kulit baby akan menjadi ruam atau kudis.

Kalau tak percaya..jom tengok apa kata mereka yang telah amalkan ESP Shaklee ini..




Dah percaya? Jom follow saya minum ESP juga...yummmyyyyyy...!!!



No comments:

Powered by Blogger.