Bolehkah Hamil Kalau Ada Cyst??

05:43:00
Gembira tak terkata apabila saya mendapat khabar daripada seorang teman yang beliau telah berjaya hamil. Keterujaan saya ini bertambah kerana beliau adalah pesakit CYST.

Cyst? Apa itu cyst?

 ✔ Ovarian cyst adalah poket yang mengandungi cecair yang terbentuk didalam ovari. Terdapat pelbagai  jenis ovarian cyst dan kebanyakkan daripada ovarian cyst adalah bukan kanser seperti mana yang ditakutkan.

✔  Umur , kesuburan, dan haid memainkan peranan besar dalam menentukan jenis Ovarian cyst. Bagi mereka yang berusia 60 keatas, ia lebih berkait dengan kanser.Bagi mereka yang muda, mengalami senggugut dan masalah kesuburan kemungkinan besar ia endometriotic cys.

✔ Cyst yang dijumpai semasa hamil lebih dikaitkan dengan Dermoid Cyst atau Corpus Luteal Cyst. Corpus luteal cyst selalunya akan hilang dengan sendiri selepas 12 minggu kehamilan.

 ✔ Dermoid cyst selalunya akan membesar secara beransur- ansur dan boleh wujud di kedua dua belah ovari .  Dermoid Cyst selalunya mengandungi lemak, gigi dan rambut didalamnya.

Endometriotic cyst mengandungi darah yang berupa seperti coklat cair didalamnya.

   Corpus luteal cyst pula mengandungi cecair didalamnya.

Diagnosa Ovarian cyst dengan senang dapat dibuat melalui ujian ultrasounds. Risiko ovarian cyst termasuklah terpusing atau twisted yang menyebabkan kesakitan , pendarahan dalam cyst, jangkitan kuman dan pecah.

Pembedahan pilihan ovarian cyst adalah mengunakan pembedahan Laparoscopy.Kebaikkan pembedahan laparoscopy termasuk kurang kesakitan selepas pembedahan, parut yang kecil, tempoh pemulihan yang cepat.

Risiko Komplikasi terhadap laparoscopy termasuklah luka pada usus, salur darah ,pundi kencing, jangkitan kuman dan hernia walaubagaimanapun, kajian menunjukkan risiko adalah lebih kurang berbanding dengan kaedah ‘Laparotomy’.

Risiko untuk endometriotic cyst tumbuh semula  adalah 10% dalam masa setahun dan 40% dalam masa 5 tahun


Mesti ramai yang tertanya-tanya, apakah yang membuatkan kawan saya ini berjaya hamil walaupun ada cyst? Semuanya dengan izin Allah tetapi beliau sangat berusaha dengan konsisten mengamalkan VIVIX, GLA COMPLEX dan VITAMIN E. Jom baca testimoni di bawah.


Syukur..pilihan dan cara beliau adalah tepat. Dengan izin Allah, tidak sampai setahun beliau gunakan produk shaklee, beliau telah disahkan hamil.

Adakah anda juga mempunyai masalah cyst seperti beliau? Hubungi saya sekarang untuk saya bantu anda sebelum cyst tersebut memberikan kesan yang lebih besar.

Nad
call/sms/whatsaps 019-2639545
prop2102@gmail.com


No comments:

Powered by Blogger.