IBU MENYUSU BOLEH ABAIKAN TIPS INI JIKA TIDAK MAHU KURUS

Entry sebelum ini saya telah kongsikan TIPS KURUS SELEPAS BERSALIN SEHINGGA MUAT KEMBALI BAJU ANAK DARA.
Untuk kali ini, kita kita lihat bagaimana ibu menyusu boleh kurus jika penyusuan susu ibu susu ibu dilakukan dengan sempurna. Ini adalah berita baik..!! Walau bagaimanpun, kadang kala saya mendengar keluhan beberapa ibu yang mengatakan sebaliknya. Disini saya akan jelaskan beberapa perkara penting.



Ibu yang menyusukan bayi memerlukan lebih tenaga untuk menghasilkan susu iaitu 200 - 500 kalori berbanding wanita normal. Lemak berlebihan yang disimpan ketika hamil akan digunakan sebagai sumber tenaga untuk penghasilan susu. Oleh itu, tidak hairanlah jika penyusuan bayi dikatakan memberi peluang kepada ibu untuk menghilangkan lemak dan kurus tanpa menjejaskan penghasilan susu. Berikut adalah beberapa panduan yang penting:

1) TANGGUH DIET SEHINGGA BAYI DUA BULAN
Tunggu sehingga bayi berumur dua bulan sebelum memulakan sebarang diet. Ini bagi memastikan badan diberi peluang untuk penghasilan susu yang stabil dan tidak mudah terjejas ketika anda cuba berdiet. Perlu diingat bahawa, apabila menyusukan anak, anda kehilangan 200 - 500 kalori sehari tanpa sebarang diet!!

2) SUSUKAN SECARA KERAP TANPA HAD
Kajian membuktikan penyusuan bayi yang dilakukan dengan kerap tanpa had dan diteruskan sehingga lebih enam bulan dapat mengurangkan berat badan

3) PENGAMBILAN KALORI SECARA TERATUR
Jika biasanya anda makan 2 -3 kali sehari, cuba makan dengan kuantiti yang kecil tiga kali sehari dan diselang selikan dengan pengambiln snek. Pengambilan makanan yang berterusan sepanjang hari dapat memastikan pengambilan kalori secara teratur tanpa menjejaskan penghasilan susu.

Ibu -ibu janganlah mengambil jalan mudah untuk kurus dengan mengamalkan pengambilan ubat kurus dimana ia akan memudaratkan bayi anda. Anda digalakkan untuk mengambil suplimen untuk membantu penyusuan susu ibu anda.Anda boleh klik TESTIMONI SET MENYUSU jika mahu tahu lebih lanjut tentang keberkesanan set menyusu shaklee.

Jika anda memerlukan konsultasi terhebat mengenai penyusuan susu ibu, boleh hubungi saya.

Nad
call/sms/whatsapp 019-2639545
prop2102@gmail.com

No comments:

Powered by Blogger.