7 MAKANAN ELAK ALERGI SUPAYA TAK BERSIN KETIKA MENGEMAS RUMAH

12:49:00
Anda kerap bersin setiap kali membersihkan rumah? Atau mungkin mengalami kegatalan kulit setelah menikmati makanan laut?

Jika YA, sebenarnya anda sedang mengalami ALAHAN atau ALERGI hasil tindak balas yang terjadi ketika partikel asing masuk ke dalam tubuh. Sel-sel di dalam tubuh kemudiannya akan menghasilkan zat kimia yang lebih dikenali sebagai histamin. 

Secara umumnya, alahan akan terjadi di bahagian kulit seperti ruam dan gatal-gatal. Ada juga yang kerap bersin, mata merah dan macam-macam lagi.

Nasib baik lah saya tidak mengalami sebarang alahan dan tidak mudah bersin apabila terdapat habuk yang banyak. Tetapi, saya mempunyai pengalaman melihat mereka yang mengalami alahan ini dan agak kesian kerana ada yang terpaksa mengalami bengkak-bengkak di bahagian muka dan mata berair.

Disini saya nak share 7 jenis makanan yang boleh membantu mengelakkan alahan 


1) EPAL

Epal mengandungi sejenis zat yang disebut quercetin. Dipercayai ia mampu mencegah pelepasan histamin dari sel tubuh sekali gus menstabilkan bahan tersebut. Justeru, bagi anda yang mengalami alahan, banyakkan mengambil epal.

2) NANGKA

Selain enak dimakan, nangka juga dikatakan mampu mengubati masalah alahan. Memandangkan ia kaya dengan kandungan air,maka dipercayai semua racun yang disebabkan oleh alergi akan hilang. Pada masa yang sama, ia juga kaya dengan vitamin C untuk meningkatkan kekebalan tubuh.

3) KUNYIT

Kunyit mempunyai sifat anti inflamasi dan anti alergi kerana di dalamnya kaya dengan zat yang dikenali sebagai kurkumin. Amalkan sesudu teh kunyit bersama susu panas setiap hari mampu mencegah alergi.

4) LEMON

Lemon mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi dapat membantu meningkatkan kekebalan tubuh sekaligus mencegah tindak balas alergi. Lemon juga mengandungi antioksidan yang membantu mengeluarkan racun serta bahan-bahan yang tidak diperlukan dan berkumpul di dalam tubuh.

5) TEH HIJAU

Kandungan antioksidan yang tinggi dalam teh hijau mampu meningkatkan kekebalan tubuh sekaligus mencegah tindak balas alergi. Lemon juga mengandungi bahan antioksidan yang boleh mengeluarkan racun dalam tubuh .

6) BAWANG PUTIH

Bawang putih mampu meningkatkan kekebalan tubuh dan sekaligus melawan keradangan.

7) HALIA

Halia bukan setakat membuang angin dalam badan tetapi membantu mengawal asma. Cara yang terbaik untuk mencegah alahan adalah dengan mengambil secawan air halia hangat setiap pagi.


Bagi anda yang tidak sempat nak amalkan kesemua makanan ni disebabkan kekangan masa, apa kata anda cuba SET ALAHAN Shaklee. Dah banyak testimoni yang saya perolehi dan rata-ratanya sangat berpuas hati dengan hasil SET ALAHAN Shaklee.

Set Alahan Shaklee mengandungi 5 jenis suplimen iaitu Alfalfa Complex, Nutriferon, Garlic Complec,Vitamin C dan B complex. Anda hanya perlu ambil sekali sahaja setiap hari dan cara pengambilannya sangat mudah.


Kepada anda yang sering mengalami alahan dan alergi, set ini adalah jalan pintas bagi menyelesaikan masalah anda. Saya sedia memberikan konsultasi kepada anda bagi membantu mengatasi alahan ini. Boleh hubungi saya sekarang sebelum alahan anda menjadi lebih parah.

NAD
CALL/SMS/WHATSAPPS 019-2639545
prop2102@gmail.com


No comments:

Powered by Blogger.