7 JENIS MAKANAN YANG BOLEH MENJEJASKAN KESIHATAN LELAKI

09:37:00
Jangan ingat kaum wanita sahaja yang perlu menjaga kesihatan diri. Kaum lelaki juga perlu menjaga kesihatan tubuh dengan konsisten. Baru nampak sado gituuuu..



Disini saya nak share 7 jenis makanan yang lelaki perlu elakkan supaya kesihatan dan diet seharian terjaga :

1) MINUMAN BERKARBONAT

Ops..ini komfem feveret kan? Tahukah anda, minuman yang mengandungi karbonat atau bergas terutamanya sejuk, segar dan manis boleh menyebabkan ketagihan kepada seseorang . Minuman bergas mengandungi kandungan KAFEIN dan GULA yang tinggi. 

Kalau diambil selalu dan secara berlebihan boleh menyebabkan kegemukan, diabetes, kerosakan gigi dan kanser. Memanglah di usia muda ini masih terasa kuat, tetapi hati-hatilah apabila usia anda menginjak ke angka 30.

2) KOPI 3 in 1

Kebanyakan kedai-kedai makan atau restoran akan menyediakan kopi 3 in 1 kununnya untuk menambah tenaga dan memberikan kesihatan dalaman. Tidak dinafikan akan keberkesanannya tetapi cuba kita lihat pula di sudut lainnya. Kopi 3 in 1 ini penuh dengan krimer, gula yang banyak dan penambah perisa lain. Memanglah boleh berikan kesihatan untuk jangka masa pendek tetapi jangka masa panjangnya,,? kita sendiri akan rasa tau..

3) PRODUK BERASASKAN TEPUNG

Cuba elakkan mengambil roti putih atau produk yang mengandungi tepung yang diperkaya . Ini kerana takriftan " tepung yang diperkaya" itu sudah menunjukkan bahawa tepung tersebut sudah mengalami proses "pemutihan" dan kehilangan  sumber khasiat yang berharga. Sebaliknya, gunakanlah roti penuh gandum untuk lebih kekal sihat dan bertenaga.

4) MAKANAN SEGERA

Abang-abang kita ni memang gemarkan makanan segera tambahan pula bagi mereka yang sibuk bekerja. Antara pilihan yang utama mestilah KFC, McDonald, Pizza Hut dan sebagainya. Bukan tidak boleh langsung, tetapi cuba lah untuk kurangkan pengambilan makanan segera ini. 

Hakikatnya, makanan ini kaya dengan lemak. garam yang tinggi dan perisa tambahan yang sangat banyak. Jika menjadi amalan, ia sangat berbahaya kepada kesihatan dan akan menyebabkan mudah mendapat penyakit kencing manis, darah tinggi, strok dan penyakit jantung.

5) MAKANAN DALAM TIN

Jangan tak tahu ye..makanan di dalam tin mengandungi kandungan perasa tambahan yang sangat tinggi . Begitu juga kandungan garam dan gula serta bahan awet. Elak jadikan kesibukan bekerja sebagai alasan untuk anda mengambil makanan dalam tin ini. Selalunya yang menjadi feveret mestilah SARDIN DALAM TIN kan..?

6) MAKANAN DIGORENG

Saya rasa bukan suami saya sahaja yang gemarkan makanan bergoreng tetapi ramai lelaki memang suka makanan bergoreng kan? Bak kata encik suami, " baru ada feel bila makan goreng-goreng ni".

Bahaya sebenarnya makanan bergoreng ni kerana  ia mengandungi kalori yang tersembunyi tambah-tambah apabila kita makan di luar, Sesetengah restoran mungkin menggunakan minyak yang mengandungi lemak atau makanan yang digoreng dengan mentega dan telur yang banyak. 

Nasib baiklah saya ni rajin juga nak masak di rumah berbanding makan di kedai. Sekurang-kurangnya saya dapat kawal kalori makanan kami setiap hari.




 Tetapi sekarang ni, dah ramai abang-abang sado yang ada kesedaran untuk sihat. 

Saya sendiri mengakuinya kerana sepanjang saya menjadi pengedar Shaklee, terlalu ramai customer saya daripada golongan lelaki. Antara suplimen yang di cari ialah Zink Complex, Omega Guard, Ostematrix dan ESP.

Ada juga isteri-isteri yang sanggup berhabis wang ringgit untuk belikan suplimen untuk suami tersayang. Kebanyakannya membeli VIVIX untuk bantu suami mereka berhenti merokok. Memang superWIFE la diorang ni.

Alhamdulillah..saya sangat seronok dapat membantu mereka yang ingin sihat dan memang menjadi keutamaan saya untuk memastikan semua customer saya mendapat kesihatan yang optimum selepas amalkan suplimen yang dibeli.

Jika anda belum pernah mencuba suplimen Shaklee dan ingin merasainya kesannya yang super owesome, apa kata hubungi saya. Sekali sahaja anda gunakan produk ini, pasti akan jatuh cinta selamanya.


NAD
CALL/SMS/WHATSAPPS 019-2639545
prop2102@gmail.com


No comments:

Powered by Blogger.