5 CARA KECILKAN LIANG PORI MUKA

09:30:00
Liang pori adalah kawasan di mana terdapatnya folikel rambut dan ia adalah laluan keluar bagi peluh dan toksin. Bagi kulit yang normal, liang pori berada di saiz yang biasa dan ia tidak kelihatan begitu jelas. Terdapat sesetengah yang mempunyai masalah liang pori yang besar dan ini menjejaskan keadaan kulit.



APAKAH YANG MENYEBABKAN LIANG PORI MENJADI BESAR?

 Antara penyebab utama liang pori menjadi besar adalah kerana kulit berminyak. Minyak-minyak dipermukaan kulit yang berlebihan akan terkumpul di kawasan liang pori dan ini menjadikannya lebih besar.

Memakai skincare yang tidak sesuai juga menyebabkan liang pori menjadi besar terutamanya jika ia tidak dibasuh dengan sempurna. Ia juga akan terus kekal di dalam liang pori dan akan menyerlahkan bukaanya.

Memang ada kajian yang menyatakan bahawa penggunaanskincare akan menyumbat liang pori dan mengakibatkan liang pori menjadi lebih besar.

Faktor genetik juga mempengaruhi keadaan pori pada kulit kita.


CARA MENGATASI LIANG PORI TERBUKA

Walaupun kita tidak dapat mengelakkan genetik liang pori besar, tetapi kita boleh berusaha mengecilkan sedikit saiz liang pori tersebut bagi mencantikkan penampilan kita.

Antara cara yang boleh dibuat bagi mengatasi liang pori besar ialah :

1) Gunakan skincare yang tidak menyumbat liang pori. Ini bagi mengelakkan masalah liang pori besar menjadi lebih kronik.


2) Cuci kulit muka sebaiknya bagi membuang segala kesan kosmetik dan alat solekan.

3) Menggunakan toner bagi menghalang liang pori menjadi lebih besar. 

4) Gunakan masker seminggu sekali bagi mengecilkan liang pori.

5) Gunakan pelembab yang sesuai supaya kulit tidak berminyak.

Jika anda mempunyai masalah liang pori terbuka dan sedang mencari kaedah terbaik untuk mengatasinya, boleh segera hubungi Nad.

NAD 019-2639545









No comments:

Powered by Blogger.