CARA MENCEGAH PENYAKIT DIFTERIA DARIPADA MEREBAK

04:43:00
Sejak akhir-akhir ini di Negeri Sembilan kecoh mengenai penyakit Difteria. Sejujurnya sebelum ini saya tidak ambil tahu sangat tentang penyakit difteria sehinggalah ia menjadi merebak sekarang.

Yang saya sangat risaunya ialah difteria boleh menyebabkan KEMATIAN dalam masa tak kurang 3 hari sahaja. Dah ramai kanak-kanak dan orang tua menerima nasib yang sama.


Kalau nak tahu, difteria ni disebabkan sejenis bakteria iaitu CORYNEBACTERIUM DIPHTERIAE. Cara penyakit difteria merebak adalah melalui titisan udara. Oleh sebab itulah, mereka yang dijangkiti penyakit difteria perlu dikuarantin supaya ia tidak merebak kepada orang lain.

Bakteria CORYNEBACTERIUM DIPHTERIAE akan mengeluarkan toksin yang boleh menyebabkan keradangan disekitar tekak. Tekak akan menjadi seperti bernanah dan bengkak di leher akan menyebabkan pesakit menjadi sukar bernafas.

Sebenarnya, toksin yang dihasilkan oleh bakteria CORYNEBACTERIUM DIPHTERIAE adalah sangat merbahaya. Toksin ini boleh menyebabkan KELUMPUHAN SARAF.

SIMPTOM PENYAKIT DIFTERIA

1) Pesakit alami sakit tekak yang berpanjangan dan bengkak di leher

2) Sukar menelan makanan

3) Lesu, pucat, degupan jantung laju'

4) Demam secara tiba-tiba

5) Terdapat membran kelabu menutupi tonsil dan sukar untuk bernafas

6) Sesetengah kanak-kanak akan menjadi mual dan muntah-muntah


BAGAIMANA NAK CEGAH DIFTERIA?

Secara umumnya DIFTERIA boleh dicegah melalui suntikan VAKSIN. Kanak-kanak yang mendapat cukup suntikan imunisasi ini tidak akan mudah mendapat jangkita difteria dan tidak akan menjangkiti orang lain.

Kepada mereka yang tidak mengambil suntikan vaksin, saya cadangkan anda ambil NUTRIFERON sebagai alkternatif tambahan bagi mencegah DIFTERIA.

KENAPA NUTRIFERON SANGAT ELOK UNTUK  MENCEGAH DIFTERIA?

Nutriferon membantu merangsang penghasilan interferon semulajadi di dalam badan. Interferon tersebut boleh membantu untuk menguatkan sistem imun badan.


Jika anda berminat untuk dapatkan NUTRIFERON ini bagi menguatkan sistem imun badan anda sekeluarga, jangan segan silu untuk hubungi saya segera.








No comments:

Powered by Blogger.